Eet met gezond verstand

Lastig hoor, al die verschillende inzichten en meningen over een gezond eetpatroon.
Light of volvette producten,  bak en braad of kokosolie, wel of geen brood, aardappelen of quinoa?

Volg je de richtlijnen van het Voedingscentrum dan hoort brood in een gezond eetpatroon, net als aardappelen, pasta of rijst en doe je halvarine op je brood en bak je in vloeibare bak en braad. Maar als je gisteren het programma ‘Dokters van morgen’ op NPO 1 hebt bekeken kon je zien dat twee artsen uit de gemeente Leende een hele andere weg zijn ingeslagen die loodrecht staat tegenover de richtlijnen van het Voedingscentrum. Zij zijn  een project gestart, genaamd ‘Leende Gezond dorp’ waarin zij mensen adviseren om koolhydraten in de vorm van brood en andere graanproducten, aardappelen, pasta en rijst te schrappen en meer groente, eiwitten en vooral vet te gaan eten. Vooral dat laatste is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

Minder koolhydraten en meer vet is  geen nieuw idee, want hier zijn tal van diëten op gebaseerd. Wat het bijzonder maakt is dat twee artsen dit project geïnitieerd hebben en er het hele dorp bij betrekken met volgens hen tot nu toe goede resultaten. Er is veel media aandacht voor dit Low carb high fat dieet maar ik vind het persoonlijk heel verwarrend voor de gemiddelde Nederlander die thuis op de bank zit te kijken.

Het klinkt namelijk te mooi om waar te zijn, je eet vet vlees, volvette zuivel, slagroom(ongezoet), crème fraîche en bijvoorbeeld mascarpone en schrapt brood en andere koolhydraten en valt daarmee kilo’s af. Het hele dorp is erbij betrokken want de bakker bakt koolhydraatarm brood, de Plus levert grote partijen Griekse yoghurt en slagroom en de plaatselijk snackbar verkoopt gewoon frikandellen, hamburgers en kroketten zonder broodje. “Want een frikandel bevat maar 3 gram koolhydraten” vertelt de eigenaar. Men kan verder meedoen aan een beweegprogramma in groepsverband. De inwoners vallen niet alleen af maar zien ook hun diabetes verdwijnen en de hoge bloeddruk normaliseren, zegt de huisarts.

Ik vraag me dan altijd af hoe het eet en leefpatroon van de deelnemers vóór het project was, want als je 10-20 kilo afvalt moet je veel te zwaar zijn geweest. Op zich is het niet vreemd als je geen suikers meer gebruikt, minder gaat eten en meer gaat bewegen dat je gezondheid met sprongen vooruit gaat en dat je kilo’s afvalt. Maar dat kun je ook bereiken met een gezonder eetpatroon waarbij de hoeveelheid koolhydraten, vet en eiwit wat meer in balans is. Want over de gevolgen op lange termijn van (te) veel vette producten wordt niet gesproken. Maar de Gezondheidsraad heeft niet voor niets richtlijnen opgesteld waarbij bijv. wordt afgeraden om  te veel (bewerkt) vlees te eten.

Ik denk dat mensen met diabetes of obesitas zeker baat zullen hebben bij het vermijden van suikers en geraffineerde koolhydraten maar dit geldt eigenlijk voor iedereen. In de supermarkt liggen zoveel producten met toegevoegde suikers en andere toevoegingen dat het voor veel mensen heel moeilijk is om gezonde keuzes te maken.

Ik denk zelf dat het het overstappen naar een eetpatroon met zoveel mogelijk puur en onbewerkt voedsel nog altijd de meest duurzame methode is voor een gezond gewicht en een goede gezondheid. Daarbij voldoende beweging en niet meer eten dan je lichaam nodig heeft.  Een aantal tips om dit stap voor stap te bereiken heb ik hieronder gedeeld. Eet met gezond verstand en maak daarin je eigen keuzes.

Tips en adviezen

  • Vermijd voeding met veel toegevoegde suikers als frisdrank, vruchtensap, zoet beleg, tussendoortjes uit de supermarkt, koek, gebak, snoep etc.
  • Kies voor volkoren granen i.p.v witmeel producten. Zilvervliesrijst, volkoren pasta, 100% volkoren brood en beperk de hoeveelheid. (max 1x per dag broodmaaltijd en max 2 opscheplepels bij de avondmaaltijd).
  • Geen light producten met toegevoegde zoetstoffen.
  • Gebruik de goede vetten als olijfolie, vette vis, noten en zaden, avocado etc.. en beperk of liever nog vermijd verzadigd vet uit gebak, koek, zoete en hartige snacks, fast food en kant en klaar producten. .
  • Vermijd alles wat zwaar industrieel bewerkt is; daarin zitten vaak veel chemische stoffen en toevoegingen. (Als een ingrediëntenlijst heel lang is en veel onbekende namen bevat is het vaak zwaar bewerkt) Bijv. soepen, sauzen, kant en klaarmixen
  • Laat groente het hoofdbestanddeel zijn van je eetpatroon; eet het tussendoor als rauwkost, bij de lunch als soep of salade bij of i.p.v brood en bij de avondmaaltijd moet het de helft van je bord beslaan.
  • Laat olie nooit te heet worden i.v.m oxidatie en het vrijkomen van schadelijke stoffen. Frituur of wok alleen in kokosolie, arachideolie, rijstolie of zonnebloemolie high oleic. Olijfolie matig verhitten tot max 160 graden. Alle andere olieen alleen koud gebruiken!
  • Vul je eetpatroon aan met (bij voorkeur) zure melkproducten als kwark, yoghurt en karnemelk, 2 stuks fruit en elke dag een handje ongezouten noten

Volg je deze richtlijnen in ieder geval 80% van de week dan heb je een prima eetpatroon en kun je heus af en toe wel eens wat lekkers nemen (of zelf wat bakken is nog beter)

Hoeveel je per dag nodig hebt is afhankelijk van o.a je bewegingspatroon, je gewicht en je leeftijd. Wil je meer informatie of een meer persoonlijk advies dan kun je altijd een afspraak maken voor een voedingsadviesgesprek. Op mijn Facebook pagina plaats ik ook geregeld recepten en leuke tips. https://www.facebook.com/ilsebos4/