Eten als troost of beloningsmiddel?

 Eetpatroon en Eetgedrag
Als je wilt afvallen is het goed om niet alleen naar je eetpatroon te kijken maar vooral ook naar je eetgedrag. En dat kan best confronterend zijn! Voor veel mensen is eten niet zozeer een middel om de maag te vullen en genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen maar veel meer dan dat.

Eten als beloning of troost
Denk maar eens aan de situatie dat je gestresst uit je werk komt en vindt dat je wel een beloning verdient na z’on drukke dag, of je zit niet lekker in je vel en probeert dat even te vergeten door een reep chocolade of pak koekjes op te eten. (je kiest in dat soort situaties nooit voor een zak wortels of een literpak yoghurt, toch?)

Aangeleerd gedrag weer afleren vergt oefening
Waarom heb je behoefte aan troost eten of eten als vorm van beloning? Vaak voert dat gedrag terug naar wat we als kind hebben ervaren. We werden in onze jeugd al vaak beloond met zoetigheid. Voorbeelden zijn een valpartij (snoepje voor de schrik), de avondvierdaagse, een verjaardag, geslaagd voor een examen of een (zoet) toetje als
beloning als je je bord leeg eet. Veel  momenten worden gevierd of beloond met snoep, koek en taart. Onze hersenen zijn als het ware ‘geprogrammeerd’ om lekkers te koppelen aan een goed of fijn gevoel. Niet iedereen ervaart dat zo, het is voor een groot deel aangeleerd gedrag maar je kunt jezelf wel trainen om op dat soort momenten te kiezen voor een ander soort beloning.

 Bewustwording: de eerste stap naar verandering
Dat moet wel iets zijn waar je blij van wordt, en dat is voor iedereen verschillend. Als je dat nieuwe gedrag maar lang genoeg volhoudt raak je daar uiteindelijk weer aan gewend. Maar je moet wel doorzetten, want uit onderzoek blijkt dat ons brein wel 90 dagen nodig heeft om te wennen aan nieuwe gewoontes, Word je eerst een bewust van de situaties waarin je behoefte hebt aan troost of belonings eten? Hoe voel je je op dat moment en wat is de aanleiding? Schrijf dat voor jezelf eens op. Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Bedenk op z’on moment waar je echte behoefte ligt? Wil je een fijn gevoel creeren omdat je verdrietig, gestresst of moe bent? Bedenk wat je nog meer zou kunnen doen om je beter te gaan voelen?
 
Zoek naar alternatieven
Een dutje doen, lekker in bad gaan, een ommetje maken, een smoothie voor jezelf klaarmaken, een leuke serie gaan kijken, een tijdschrift kopen, je vriendin bellen??
Probeer het eens uit om elk moment dat zich z’on situatie zich voordoet eens rustig te gaan zitten en je bewust te worden van je echte behoefte. Het zal echt nog wel eens voorkomen dat je toch kiest voor een reep chocolade en je daarna spijt hebt, maar de eerste stap naar verandering is wel gezet en dat gaat met vallen en opstaan! En een stukje chocolade of iets anders lekkers kies je voortaan alleen als je er echt zin in hebt en in staat bent om er van te genieten zonder schuldgevoel achteraf. (uiteraard wel met mate want anders gaat het afvallen niet lukken)