Een gezond eetpatroon moeilijk?

Waarom is het voor zoveel mensen zo ontzettend moeilijk om gezond te eten?

Laat ik voorop stellen dat ik gek ben op lekker eten! Maar wat ik onder lekker eten versta is wellicht heel anders dan voor iemand anders. Mij maak je echt niet blij met een kroket en een zak patat of een kop soep uit blik. Nee, ik houd van vers en puur eten met zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten, en het moet lekker voedzaam zijn. Vaak vragen mensen aan mij : Hoe ziet  jouw dagelijkse eetpatroon er dan uit?

Om te beginnen het ontbijt: ik start altijd met een glas water om mijn stofwisseling te activeren en dan een kopje koffie met een volkoren boterham met 100% puur pindakaas. Dan nog een bakje halfvolle yoghurt met zelfgemaakte muesli van havervlokken, lijnzaad, pompoen en zonnebloempitten en noten. Heerlijk! Om een uur of elf een kopje koffie met een voedzaam tussendoortje bijv. havermoutmuffin met blauwe bes of een kwarkbolletje (zelfgebakken).

Ik bak elke zondag een aantal tussendoortjes en vries deze dan per stuk in zodat ik altijd wat bij de hand heb. Mijn lunch wissel ik af maar ik ben op het moment gek op  een boekweitwrap met zuivelspread, kipfilet , sla met komkommer en tomaat. Ik drink daarbij karnemelk of gewoon water en sluit af met fruit.  Heb ik weinig tijd dan eet ik gewoon brood maar altijd met groente erbij, bijvoorbeeld een salade (die ik nog over had van het avondeten) of  een kop soep.

Als tussendoortje een handje noten met wat rozijnen of soms een knäckebröd met kaas of nog een stuk fruit. Dan het avondeten wat meestal bestaat uit lekker veel (roerbak) groente, vlees of vis of vleesvervanger en afwisselend aardappelen, volkoren (spelt) pasta of zilvervliesrijst. Tegen een uur  of negen nog een bakje kwark met fruit en een kopje koffie soms met een beschuitje met jam.

Doordat ik regelmatig eet en mijn voeding vezelrijk is heb ik geen behoefte aan snacken en snaaien, hoewel ik ook heus wel eens een stukje chocolade neem of in het weekend een (zelf) gebakken stukje cake of koek. Maar ik eet eigenlijk altijd heel bewust en kies alleen dat wat ik echt lekker vind. Koek , cake of gebak  uit de supermarkt eet ik eigenlijk nooit omdat daar zoveel aan toegevoegd is dat ik het liever zelf bak zodat ik weet wat er in zit. Hetzelfde geldt voor soepen, sauzen, kruidenmixen  etc. uit de supermarkt.  Het lijkt misschien veel werk maar als je eenmaal goede recepten en een voorraad kruiden in huis hebt maak je in een handomdraai curry’s, sauzen, soepen etc.  zonder gebruik te maken van pakjes en zakjes. Als je de ingrediëntenlijst checkt zie je dat daar  meestal veel zout,  smaakversterkers, kleurstoffen, conserveringsmiddel en vooral verzadigd vet inzit.

Vroeger maakte ik wel gebruik van pakjes en zakjes  en dacht ik nog dat sultana’s en ontbijtkoek gezonde tussendoortjes waren. Door mijn opleiding als Gewichtsconsulente en mijn interesse in voeding ben ik steeds meer gaan veranderen maar dat is zeker niet van de ene op de andere dag gebeurt. Wanneer je je patroon wilt veranderen moet je dat stap voor stap doen en vooral in het begin investeren in het leren lezen van etiketten en proberen om zoveel mogelijk zelf te maken zonder gebruik van pakjes en zakjes.  In het begin kost het je tijd en energie maar naarmate je het langer doet wordt het een automatisme en wil je niet meer terug naar kant en klaar producten uit de supermarkt. Zelf bakken en koken is leuk om te doen en het is uiteindelijk lekkerder en veel gezonder! Dus een investering in je eigen gezondheid.

Op vakantie, tijdens de feestdagen of op een verjaardag kun je uiteraard wel een uitzondering maken maar ook dan kun je bewuste keuzes maken. Neem iets wat je heel lekker vind en geniet daarvan. Als je eetpatroon goed in balans is, is er best ruimte om ook eens wat minder gezond te eten maar zie dat als uitzondering en niet als gewoonte.