Gezonde snacks voor onderweg

Als wij op vakantie gaan naar Kroatie dan rijden we op de eerste dag het langste stuk naar Zuid Duitsland. We stoppen regelmatig om koffie te drinken, te lunchen of een balletje te trappen. Maar we eten nooit in wegrestaurants, vooral omdat het aanbod duur en meestal ongezond is. Ik zorg altijd voor een goed gevulde koelbox, gezonde snacks, een thermoskan met heet water en voldoende water. Zo zorg je ervoor dat je redelijk fit blijft en geen last van vermoeidheid, hoofdpijn of andere ongemakken. Als we aankomen op ons overnachtingsadres gaan we wat eten in het dorp.

Wat neem ik in ieder geval mee:

  • Thermoskan met koffie en heet water voor thee
  • Iets lekkers voor bij de koffie bv. stroopwafels (het is tenslotte vakantie) of als ik tijd heb bak ik zelf gezonde muffins met banaan en blauwe bessen.
  • Flesjes koud water (je kunt ze ruim voor vertrek invriezen en bevroren meenemen als het heel warm is)
  • Lekkere (volkoren) broodjes met beleg als kaas en vleeswaren maar ook een aantal zonder beleg
  • Bakje rauwkostsalade als beleg en een paar gekookte eieren. Ook lekker als je meer tijd hebt is een maaltijdsalade**
  • Opgerolde Wraps in aluminiumfolie belegd met zuivelspread, kip of ham, sla en rauwkost
  • Snackgroentes als wortel, cherrytomaatjes, komkommer en paprika in stukjes of in reepjes gesneden eventueel met een dip van griekse yoghurt en pesto
  • Vers fruit als meloen in stukjes gesneden, mandarijn, appels (gewassen) of druiven
  • Zak gemengde noten met rozijnen
  • bakjes naturel yoghurt bv activia naturel. Lekker met vers fruit of om zo te eten
  • Suikervrije kauwgom, pepermunt en dropjes.

** Maaltijdsalade:
Giet eerst een dressing onderin een weckpotje of een bakje, voeg eerst harde ingrediĆ«nten toe (kikkererwten, bonen, komkommer, tomaat, paprika) daarbovenop de zachtere (pitjes, kaas, tonijn, zaden) en helemaal bovenop drapeer je blaadjes sla, spinazie of waterkers. Dekseltje erop en klaar is je salade. Even schudden en smullen maar.

**Snelle Waldorfsalade
Snijd 2 stengels bleekselderij in heel dunne reepjes en meng met 1-2 geraspte wortels, 1 appel in stukjes en 50 gram gerookte kip.. Besprenkel met citroensap en roer er 1 el yoghurt door en bestrooi met 5 verkruimelde walnoten.