Help! Ik val maar niet af!

Je vind jezelf wat te zwaar worden en wilt wat killootjes afvallen. Hoe moeilijk kan dat zijn denk je, en je begint enthousiast om wat minder en gezonder te eten. Maar na een week waarin je echt niet hebt gesnoept of gesnackt ben je nog niets afgevallen en na 2 weken is er nog niets gebeurd en je motivatie zakt naar het nulpunt. Waar doe ik al  die moeite voor als het toch niet werkt? Herken je dit? Het komt vooral veel voor bij mensen die de 40 zijn gepasseerd en het is heel frustrerend! Wat kan er aan de hand zijn?

1: Eet je niet te weinig?
Minder eten is op zich een goed idee want het gaat om de juiste energiebalans. Als je minder binnen krijgt dan je verbrand val je af. Maar té weinig eten zorgt er ook voor dat je stofwisseling gaat vertragen en je dus minder verbrandt. Dit is een soort overlevingsmechanisme van je lichaam dat ervoor moet zorgen dat er genoeg energie voorhanden is voor alle belangrijke functies in je lichaam.  Denk aan de spijsvertering, het immuunsysteem, het pompen van je hart etc. En daarbij krijg je al gauw een tekort aan voedingsstoffen als je te weinig eet. Gezond gewichtsverlies is max. 0,5 tot 1 kilo per week.

2: Beweeg je wel genoeg?
Vanaf een jaar of 40 en vooral bij vrouwen in de overgang neemt de spiermassa langzaam af tenzij je het goed onderhoudt door voldoende te bewegen( minimaal 1 uur per dag) en aan krachttraining te doen. Hoe meer spiermassa, hoe hoger je verbrandingscapaciteit. Dus ga vooral méér bewegen, ook om botontkalking te voorkomen.

3: Slaap je wel genoeg en heb je niet teveel stress?
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat te weinig slaap en onrustige nachten (minder dan 6-7 uur per nacht) op langere termijn zorgt voor gewichtstoename doordat je honger en verzadigingssysteem verstoort raakt. Ook de constante aanmaak van cortisol bij chronische stress is een trigger voor gewichtstoename en vooral het opslaan van buikvet.

4: Drink je wel voldoende?
Als je gaat afvallen is het belangrijk dat je en goede doorstroming hebt om de afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen maar water drinken zorgt er ook voor dat je
eerder verzadigd bent en je minder snel naar tussendoortjes grijpt. Soms wordt een hongergevoel verwart met dorst, maar het is natuurlijk de bedoeling dat je je beperkt tot water en koffie en thee zonder suiker en geen frisdrank of alcohol want die bevatten veel calorieën. Tip: Start de dag met een glas water en neem vóór elke maaltijd een glas

5:Krijg je wel genoeg vezels binnen?
Om voldoende verzadigd te zijn na een maaltijd en voor een stabiele bloedsuikerspiegel is het belangrijk dat je kiest voor volkoren in plaats van witmeel-producten als witte rijst, brood of crackers van tarwebloem, witte pasta, beschuit etc. Het bevat veel meer vezels en voedingstoffen en zorgt ervoor dat je minder snel weer trek krijgt.

6: Eet je niet te weinig gezonde vetten?
Veel mensen die willen afvallen schrappen alle vetten uit hun voeding en kiezen voor light en magere producten. Maar we hebben gezonde vetten juist hard nodig voor een gezond lichaam. Schrap verzadigde vetten uit koek, snoep, gebak, kant en klaarproducten, snacks, pakjes en zakjes etc. Maar smeer wel boter op je brood, bak in olijfolie, eet vette vis, ei, een handje noten en af en toe een halve avocado. 

Dit zijn een aantal factoren waar ik tijdens een consult veel aandacht aan besteed en samen met de klant brengen we waar nodig veranderingen aan in het huidige eet -en leefpatroon met als doel gezond gewichtsverlies. Meestal is het resultaat van een ander eetpatroon ook dat mensen zich fitter voelen, hun stoelgang verbetert en ze lekkerder in hun vel zitten. Er kunnen ook nog andere factoren een rol spelen zoals bijv. een verstoorde schildklierfunctie of insulineresistentie maar bij de meeste mensen is aanpassing al voldoende. Heb jij ook behoefte aan begeleiding of een duwtje in de rug om je doel te bereiken? Schroom dan niet om een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek aan te vragen.