Op vakantie en toch op gewicht blijven!

Persoonlijk eet ik tijdens de vakantie niet echt heel anders dan thuis, behalve dat ik wat vaker een ijsje neem of wat lekkers bij de koffie. Vakantie is voor mij dan ook geen uitdaging, maar veel mensen komen terug met extra vakantiekilo’s. Misschien vind je het leuk wat tips en adviezen te lezen die je kunt gebruiken om niet aan te komen maar toch te genieten van lekker eten. Als je deze adviezen na de vakantie integreert in je dagelijks leven wordt het een automatisme en is het geen kwestie van “volhouden” om op gewicht te blijven maar gewoon een manier van leven.

Vakantietip 1: Bereid je goed voor
Neem vast de basis van huis mee (zie lijst) en verzamel wat recepten die snel, makkelijk maar gezond zijn om klaar te maken.

  • zelfgemaakte muesli met noten (voor door de yoghurt bij het ontbijt)
  • 100% pindakaas
  • volkoren knackebrood en roggebrood (voor de broodnodige vezels)
  • vacuum verpakte kaas en een kaasschaaf
  • Boekweitmeel om wraps te maken voor de lunch
  • Witte wijn azijn, mosterd en honing voor de dressing door de salade
  • Zilvervliesrijst en volkoren pasta (in de campingwinkel vaak alleen de witte variant)
  • Italiaanse kruiden, bouillonblokjes, andere onmisbare kruiden
  • Staafmixer voor het maken van smoothies

Vakantietip 2: Ontbijt en lunch zo gezond mogelijk
Houd je normale eetpatroon aan van ontbijten, lunchen en avondeten. Alleen verschuif je de tijden omdat je meestal later eet dan normaal. Kies bij het ontbijt voor yoghurt of kwark met fruit en/of muesli, volkoren brood met beleg of een gekookt eitje. Beperk zoveel mogelijk de croissants, koffiebroodjes en witte bolletjes, hoe verleidelijk het ook is. Bij de lunch neem je een lekkere gevulde salade. S’avonds vlees/vis en lekker veel groente/salade en een kleine hoeveelheid pasta, rijst of aardappel(varianten). Je hebt dan best ruimte om een glaasje wijn en een lekker (water) ijsje te nemen. Maar houd het daar dan bij. Maak afspraken met jezelf en maak keuzes, niet én én maar óf óf

Vakantietip 3: Vermijd de toeristen restaurants en eet bij de lokals
Vooral in Italie en andere zuidelijke landen kun je fantastisch eten maar in de zgn toeristenrestaurants zijn de porties aangepast aan de wensen van de toerist. Er staan voornamelijk pizza’s, friet, pasta’s etc op het menu. Neem een voorbeeld aan de Mediterrane leefstijl en eet veel groente, gegrild vlees of vis, salade met olijfolie en een klein beetje koolhydraten als rijst of pasta. Als je nog ruimte hebt vraag je om 1 bolletje ijs met een toefje slagroom, fruitsalade of gewoon een lekker kopje koffie, Nog beter is het om lekker een rondje te gaan lopen na het eten en onderweg een (water) ijsje te nuttigen of een kopje koffie,

Vakantietip 4: Drink genoeg water en beperk alcohol en frisdrank
Begin je dag met 1 glas water en drink voor elke maaltijd een glas water. Drink alleen s’avonds 1 glaasje alcohol en vermijd ook frisdranken, fruitsappen en energiedrankjes. Het bevat veel calorieën en je wordt er futloos van.  Wil je toch af en toe wat anders drinken dan water kies dan voor frisdrank met de minst aantal suikerklontjes bv, Icetea Green en liever geen zoetstoffen. Let ook op met ijsjes, deze bevatten ook erg veel suiker dus eet het niet te vaak. Neem desnoods waterijsjes mee om in te vriezen zonder toegevoegd suiker. Erg lekker en veel goedkoper! https://www.ekoplaza.nl/producten/product/ijslollies-origineel

TIP 5: Blijf in beweging
Het is vakantie en voor veel mensen betekent dat dagenlang op het strand liggen. Maar je voelt je veel fitter als je lekker in beweging blijft en het is goed voor de lijn. Ga lekker wandelen, zwemmen, fietsen, kanoen of wat je dan ook leuk vindt en wissel dat af met strandbezoek, Is het erg warm sport of beweeg dan in de vroege ochtend of late avond. Ook leuk om samen met je partner/vakantiegenoten te doen. Eerst een paar banen zwemmen of een flinke wandeling maken en dan gezellig met elkaar ontbijten. Heerlijke start van de dag!