Vrouw & Hormonen

Opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, gewichtstoename…. Allemaal klachten die aan de overgang worden gekoppeld. Maar is dat wel echt zo?
Is het niet een teken van een verstoorde hormoonbalans?
Natuurlijk worden sommige klachten veroorzaakt door de schommelende hormonen maar waarom heeft de ene vrouw nergens last van terwijl de ander zich een paar keer per maand ziek moet melden omdat ze zich zo rot voelt?

Breng je hormonen (weer) in balans
Voeding kan een hele grote invloed hebben op het verbeteren van overgangs- of andere hormonale klachten als PMS. Eigenlijk kun je als vrouw niet vroeg genoeg beginnen met een gezonder(e) leefstijl omdat je dan minder kans hebt op die vervelende klachten én omdat het best lastig is om er iets aan te doen als je er midden in zit. Het kan wel, maar het kost meer moeite omdat je lichaam tijdens de overgang veranderd. De vetverhouding veranderd en er wordt extra vet opgeslagen (vooral op de buik) om het tekort aan oestrogenen te compenseren. Nu de eicellen geen of weinig oestrogeen meer produceren nemen de bijnieren en de vetcellen deze taak over.

Risicofactoren
Ook neemt het risico op hart-en vaatziekte en osteoperose (botontkalking) toe. Tel daar bij op dat vrouwen over het algemeen vele ballen hoog te houden hebben in deze periode. Werk, pubers in huis, het huishouden, zorg voor de ouders, sociaal leven etc. Stress speelt ook een belangrijke rol bij het ontregelen van de hormonen met name progesteron. Des te meer reden om heel goed voor jezelf te zorgen!

Wat kan ik voor jou betekenen?
Tijdens het Intakegesprek brengen we jouw doelen en klachten in kaart. Door het invullen van een eetdagboek krijg ik inzicht in je huidige eetpatroon en kijken we naar de verbeterpunten. Verder geef ik je informatie over de periode van de overgang, de menopauze en de periode erna. Bepaalde risicofactoren kun je verlagen door goed voor jezelf te zorgen, zowel voeding, stress, beweging, ontsapnning als een goede nachtrust hebben daar een grote invloed op. Met deze praktische tips en adviezen kun je zelf veel doen om gezond en fit ouder te worden en zo min mogelijk klachten te ervaren.

Wat is inbegrepen?

  • Uitgebreid Intakegesprek ca. 1 uur
  • Advies en Informatiegesprek ca. 1 uur
  • Evaluatie en afsluiting ca. 30 minuten
  • Voedingsdagboek en analyse
  • Persoonlijks advies afgestemd op jouw behoeften en wensen
  • Informatiemap incl. recepten en maaltijdsuggesties
  • Wegen en meten indien gewenst
    Tarief € 145,00 incl. BTW. Totale duur begeleiding 2,5 uur

Ja, ik wil aan de slag met mijn voeding voor een betere hormoonbalans
Klik hier om een (vrijblijvende) afspraak te maken