Nieuwe gewoontes
Het nieuwe jaar is begonnen, voor veel mensen is gezonder leven een belangrijk doel. Het volgen van een dieet biedt houvast maar vaak geen blijvende verandering. Begin dit jaar eens anders en stel je doel bij. Niet focussen op de weegschaal maar neem jezelf voor een gewoonte aan te pakken waarvan je diep in je hart weet dat deze het probleem is van de overtollige kilo’s. Dat kan bijv. zijn teveel suiker uit snoep, koek of andere tussendoortjes maar het kan ook iets anders zijn. 

Wennen aan minder zoet
Suiker kun je toevoegen aan je thee en koffie maar zit natuurlijk ook verborgen in bijna alle bewerkte producten uit de supermarkt. Denk maar aan frisdrank, toetjes, sauzen, tussendoortjes als ontbijtkoek, sultana, krentebollen, broodbeleg en ontbijtgranen.1 suikerklontje is ongeveer 3,9 gram suiker. Dus als je op een pak vruchtenyoghurt ziet staan 11 gram suiker per 100 gram dan bevat 1 schaaltje van 150 gram dus 4(!)( suikerklontjes. Vervang dit eens voor 150 gram halfvolle yoghurt of kwark naturel met vers of diepvries fruit en je krijgt in 1 klap minder suiker maar meer gezonde voedingsstoffen binnen. Het is misschien even wennen als je zoet gewend bent maar na een paar keer ben je eraan gewend en wil je niet meer anders.

Lees de etiketten in de supermarkt
Als je een paar dagen eens bewust op de verpakking van een product kijkt en let op de hoeveelheid suiker per portie of per 100 gram dan zul je zien dat daar veel winst te behalen valt. De WHO (World Health organisation) raadt aan niet meer dan 25 gram suiker per dag te gebruiken als je wilt afvallen maar als je 1 glas frisdrank neemt zit je al aan je tax. Als je de suikerinname gaat verminderen  zul je afhankelijk van hoeveel suiker je voorheen at, al gewicht gaan verliezen én je fitter gaan voelen omdat je geen last meer hebt van bloedsuikerschommelingen. Een teveel aan suikers in je lichaam wordt omgezet in vet dat zich op den duur vastzet op vooral je buik, billen, en heupen.

Eet niet minder, maar beter
Het is verstandig om wel te zorgen voor gezondere alternatieven omdat je anders na een tijdje toch weer behoefte krijgt aan snoepen of snaaien. Dus eet jij elke dag een plak ontbijtkoek om 10.00 bij de koffie, bedenk dan eerst eens of dat echt nodig is. Met andere woorden, heb je écht trek omdat je al om 07.00 ontbeten hebt of is het puur een gewoonte? Is het eerste het geval dan kun je beter kiezen voor een tussendoortje waar je lijf ook écht iets aan heeft in plaats van een suikerbom waar je bloedsuikerspiegel van piekt. Kies bijvoorbeeld voor een volkoren knackebrood met kaas en tomaat, een handje ongezouten noten, een bakje yoghurt met vers of diepvries fruit of een rijstwafel met notenpasta. Dat geldt ook voor de middagdip om 16.00. Heb je al om 12.00 geluncht dan is het logisch dat je om 16.00 trek hebt dus dan kies je bijv, voor een lekkere kop soep met veel groente, rauwkost met hummus of yoghurtdip, zuivel of fruit. Zo zorg je er ook voor dat je tijdens het avondeten niet 2x opschept omdat je zoveel trek hebt.

Maak je doel concreet
De eerste voorwaarde is natuurlijk wel dat je 3 hoofmaaltijden voldoende voedzaam en verzadigend zijn want anders blijft je lichaam om eten (lees snoepen en snaaien) vragen. Eet je voldoende dan heb je in principe niet meer dan 2 gezonde tussendoortjes nodig. Hoe minder eetmomenten op een dag hoe beter je vetverbranding werkt. Dus mijn advies; ga als eerste aan de slag met bewustwording:

  1. Hoeveel suiker zit er in mijn dagelijkse producten
  2. Zoek een gezonder alternatief of vraag jezelf af of je een tussendoortje echt nodig hebt
  3. Kijk eens kritisch naar je 3 hoofmaaltijden; is het voedzaam en vullend genoeg?
  4. Streef naar max 5 eetmomenten per dag en zorg voor voldoende verzadiging.
  5. Zorg voor een vastenperiode van minimaal 12 uur Bijv. laatste eetmoment 20.00, ontbijt om 08.00. Drinken mag wel

Heb je dit op orde dan is je volgende doel om meer te gaan bewegen om op die manier de verbranding te stimuleren.

Neem de tijd om te wennen
Dit is een voorbeeld plan waar je jezelf echt een aantal weken de tijd voor moet geven. Bedenk dat het veranderen van gewoontes ontzettend moeilijk is en geef niet op als het soms tegenzit. Focus op je doel en ga de dag erna weer met volle moed verder, het is een proces van vallen en opstaan.  En er zullen altijd periodes in je leven zijn dat je veel stress of tegenslag ervaart, dat heeft voor veel mensen invloed op hun eetgedrag. Als dit voor jou echter een te grote invloed heeft dan kun je beter hulp zoeken om te leren omgaan met deze invloeden. Ik wens je veel succes!

Goede voornemens: geef jezelf de tijd!

volg mij ook op facebook

Follow us on Facebook