Vraag je je dit wel eens af voordat je iets in je mond stopt?
Er zijn zoveel momenten op de dag dat we bewust maar en vaak ook onbewust iets eten en dat heeft lang niet altijd te maken met honger. Er zijn verschillende redenen om iets te eten  en als je je daar bewust van wordt zet je al een grote stap naar een gezonder eetpatroon. Vooral onze emoties maar ook de hormonen hebben een grote invloed op ons eet (lees; snack en snoepgedrag). Uit verdriet, boosheid, verveling of  frustratie een zak chips open trekken of een zak drop leeg eten zal bij velen bekend zijn. Maar ook ongeremd snoepen voor en tijdens de menstruatie of bij veel stress. Sommigen krijgen bij veel stress of verdriet juist weer geen hap door de keel.

Welke vormen van “honger” zijn er nu eigenlijk en welke herken jij?

  1. Echte honger moet je niet negeren, je merkt het aan het rommelen van je darmen of misschien voel je het aan je energielevel.
    Je lichaam geeft aan dat het brandstof  nodig heeft en het is belangrijk daar gehoor aan te geven.
    Eet dan iets wat verzadigd en vult anders heb je een uurtje later alweer trek.
  2. Smaakhonger: Je hebt net wat gegeten maar het zien en ruiken van iets lekkers doet je watertanden en zorgt ervoor dat je wel weer wat wilt eten ondanks dat je niet echt trek hebt.
  3. Je eet altijd om 10.00 een tussendoortje als een plak ontbijtkoek en gaat elke dag om 12.00 lunchen.  Heb je dan écht trek of is het eten omdat het nu eenmaal tijd is.
  4. Eten om een andere leegte dan je maag te vullen is een menselijke reactie. Maar het levert je niet veel op, hooguit een paar minuten genot maar je lost er je probleem niet mee op. Behalve misschien schuldgevoel en op termijn extra kilo’s. Probeer erachter te komen waar je écht behoefte aan hebt door er bewust bij stil te staan. Misschien ben je wel moe, heb je behoefte aan frisse lucht of een arm om je heen?
  5. Te weinig drinken kan ervoor zorgen dat je je futloos voelt en dat kun je makkelijk verwarren met honger. Probeer eerst eens een glas water te drinken om te kijken of dat je eerste honger stilt. Maar het kan ook zijn dat je gewoon een  droge mond hebt en daardoor iets in je mond wil hebben om te sabbelen, knabbelen of zuigen. Probeer dan ook eerst eens een glas water of een kop thee

Misschien goed om eens bewust stil te staan bij ‘waarom’ je iets eet, welke soort ‘honger’ heb je? Of heeft het wellicht niets met honger te maken en heb je eigenlijk ergens anders behoefte aan. Bewustzijn is de eerste stap naar verandering, probeer het maar eens. En als je iets eet doe het dan met aandacht en geniet van wat je eet.

 

Heb ik wel echt honger?

volg mij ook op facebook

Follow us on Facebook