Hormonen in balans

Breng je hormonen (weer) in balans
Voeding en Leefstijl hebben een hele grote invloed op het verbeteren van allerlei hormonale klachten. Hormonen bepalen namelijk o.a

  • Het energieverbuik van je lichaam in rust
  • Of vet opgeslagen wordt of spiermassa vergroot wordt
  • Of vet of spieren verbrand worden
  • Het honger- en verzadigingsgevoel

Dan is het ook gelijk duidelijk dat als je hormonen in balans zijn je makkelijker een gezond gewicht zult bereiken. Er zijn tal van redenen waardoor je hormonen uit balans kunnen raken bij zowel mannen als vrouwen maar de meest bekende is de overgangsfase van een vrouw. Bij zowel mannen als vrouwen hebben de hormonen insuline, cortisol, testosteron, schildklierhormoon en nog vele anderen ook veel invloed op je gewicht en gezondheid.

Vanaf een jaar of 35/40 daalt de hoeveelheid progesteron die de eierstokken produceert al geleidelijk waardoor een disbalans tussen oestrogeen en progesteron kan ontstaan zeker als je daarnaast last hebt van overgewicht (vooral buikvet) en behoorlijk wat stress ervaart. In ons vetweefsel wordt namelijk ook oestrogeen aangemaakt en het stresshormoon wordt geproduceerd uit progesteron. Dus het gat tussen deze hormonen wordt nog groter en allerlei klachten liggen op de loer.

Eigenlijk kun je als vrouw niet vroeg genoeg beginnen met een gezonder(e) leefstijl omdat je dan minder kans hebt op die vervelende klachten én omdat het best lastig is om er iets aan te doen als je er midden in zit. Het kan wel, maar het kost meer moeite omdat je lichaam tijdens de overgang veranderd. Je stofwisseling wordt trager, je verliest spiermassa en je vetverdeling veranderd waardoor afvallen best een uitdaging wordt.

Risicofactoren
Ook neemt het risico op hart-en vaatziekte en osteoporose (botontkalking) toe door het verminderen van de oestrogeenproductie. Tel daar bij op dat vrouwen over het algemeen vele ballen hoog te houden hebben in deze periode. Werk, pubers in huis, het huishouden, zorg voor de ouders, sociaal leven etc.. Stress en overbelasting spelen een grote rol dus des te meer reden om heel goed voor jezelf te zorgen!

Wat kan ik voor jou betekenen?
Tijdens het Intakegesprek brengen we jouw doelen en klachten in kaart. Door het invullen van een eetdagboek krijg ik inzicht in je huidige eetpatroon en kijken we naar de verbeterpunten. Verder geef ik je informatie over de periode van de overgang, de menopauze en de periode erna. Bepaalde risicofactoren kun je verlagen door de juiste voeding maar ook stress, beweging, ontspanning en een goede nachtrust hebben daar een grote invloed op. Met deze praktische tips en adviezen kun je zelf veel doen om gezond en fit ouder te worden en zo min mogelijk klachten te ervaren.

Ja, ik wil aan de slag met mijn voeding voor een betere hormoonbalans
Klik hier om een (vrijblijvende) afspraak te maken