Wat is dat toch met (voornamelijk) vrouwen dat ze zichzelf heel vaak wegcijferen of niet belangrijk genoeg vinden? Ik heb in de loop der jaren zo veel vrouwen gesproken die kampen met overgewicht, klachten of gewoon niet lekker in hun vel zitten en in heel veel gevallen is niet goed voor jezelf zorgen de reden. Misschien herken je jezelf wel in deze veelgehoorde uitspraken:

  • “Eerst ontbijt voor de kinderen maken en naar school brengen en dan snel naar mijn werk. Ontbijten doe ik meestal niet”
  • “Ik maak elke dag fruit voor de kinderen maar eigenlijk nooit voor mezelf”
  • “Het is zo druk op mijn werk ik heb écht geen tijd om te lunchen”
  • “Ik vind koken voor mezelf z’on gedoe, ik bak wel een eitje”
  • “Ik ben s’avonds zo moe, ik heb écht geen puf meer om te koken”

 

 

 

 

 

Dit zijn allemaal valkuilen die er voor zorgen dat je eetpatroon niet volwaardig en zeker niet verzadigend genoeg is waardoor tussendoor snoepen en snaaien op de loer ligt. Waarom?

  1. Omdat je lichaam energie nodig heeft om te kunnen functioneren en wanneer er te weinig ‘brandstof’ (= glucose) binnenkomt gaat zeuren om suiker en snelle koolhydraten en niet om gekookte spruitjes.
  2. Vaak onstaat er dan compensatiegedrag, overdag te weinig of te weinig voedzaam leidt tot s’ avonds trek.
  3. Je kunt dat voorkomen door jezelf belangrijk genoeg te vinden om 3 x per dag een gezonde, lekkere en voedzame maaltijd te eten.
  4. Plan dat gewoon in als je een druk schema hebt, net als dat je andere afspraken wel in je agenda zet en daar de tijd voor neemt.
  5. Eten hoeft geen uren te duren, maar reserveer minimaal een kwartier om even rustig te kunnen eten (en niet terwijl je aan het werk bent) dan zul je zien dat je je enegieker voelt en minder behoefte hebt aan snaaien.
  6. Plan ook 2x een gezond tussendoortje in zodat je tussen de maaltijden door geen dipjes krijgt bv fruit, noten, soep, bakje yoghurt etc
  7. Zorg dat je maaltijden vullend genoeg zijn zodat je voorlopig geen trek meer hebt.  Kies in ieder geval voor volkoren producten en vul bij elke maaltijd aan met eiwitten (zuivel, ei, kip, vis, peulvruchten) en groente of fruit en vergeet de gezonde vetten niet (olijfolie, boter, avocado, vette vis, noten, zaden en pitten)

Ga hier eens mee aan de slag en je zult zien dat je er meer energie door krijgt en minder behoefte aan snacken en snaaien. Maar het belangrijkste advies dat ik je kan geven is: Zorg niet alleen voor anderen maar zet jezelf (ook) op nummer 1. Als jij altijd moe bent, niet lekker in je vel zit of klachten krijgt is dat voor jezelf heel vervelend maar ook je gezin, partner of werk zijn daar de dupe van.
Bedenk dat geen tijd vaak eerder een kwestie is van geen prioriteit

Zet jezelf op nummer 1

volg mij ook op facebook

Follow us on Facebook