Afvallen
Vermijd jij koolhydraten omdat je graag wat kilo’s kwijt wil? Dan is het goed een onderscheid te maken tussen welke koolhydraten je wel en niet eet, want helemaal schrappen is niet verstandig. De “goede”koolhydraten zijn namelijk een belangrijke energiebron voor ons lichaam en bevatten  veel voedingstoffen en vezels. Het is niet zo zwart wit om te praten over goede en slechte koolhydraten maar als je wilt afvallen is het zeker aan te raden rekening te houden met de verschillende soorten.

‘Slechte’ koolhydraten
Om gewicht te verliezen helpt het vaak al enorm als je de zgn ‘snelle’koolhydraten laat staan, maar dat zijn dus juist de producten die we zo graag eten:

  • Snoep, koekjes, ijs en gebakussendoortjes als sultana, evergreen, ontbijtkoek etc
  • Witte rijst, pasta, risotto, mie, wraps
  • Wit en lichtbruin brood(tarwebloem)
  • Croissants, broodjes, crackers
  • Zoet beleg en gezoete ontbijtfgranen als cruesli
  • Frisdrank en vruchtensappen
  • Snacks, pizza en zoutjes

Kort gezegd dus alle voedingsmiddelen zonder vezels, weinig voedingsstoffen en meestal met veel suiker of zout. Deze producten zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en het lichaam veel insuline moet aanmaken om deze weer te laten dalen. De pieken zijn vaak erg hoog en de dalen erg laag wat kan zorgen voor dipjes na een eetmoment maar ook vermoeidheid, zin in zoetigheid, trillen of je niet lekker voelen. Hoe vaker en langer dit voorkomt hoe meer het lichaam ontregelt raakt en hoe meer insuline de alvleesklier moet produceren. Van vetverbranding is dan allang geen sprake meer, wel van vetopslag van de overtollige suikers die het lichaam niet kan verwerken. Voor vrouwen geldt ook hoe meer schommelingen van de bloedsuikerspiegel hoe meer de hormonen uit balans raken met overgangs of PMS klachten als gevolg,   

Wat zijn dan de ‘goede’ koolhydraten? Dat laat zich al raden:

  • Volkoren producten als zilvervliesrijst, havermout, quinoa, volkoren brood, volkoren pasta
  • Fruit en groente
  • Peulvruchten en (zoete) aardappel

Als je wilt afvallen beperk je deze voeding wel tot max. 200 gram voor vrouwen en 250 gram voor mannen. Dat staat gelijk aan bijv.

  • 30 gram ongezoete muesli in de yoghurt bij het ontbijt
  • 70 gram = 2 snee volkoren brood met beleg bij de lunch
  • 100 gram gekookte volkoren granen of aardappelen bij het avondeten

Maar dat betekent wel dat je je eetpatroon moet aanvullen met veel groente (!), 2 x fruit, vlees/vis/ei of vleesvervangers, 2 porties (volle) zuivel en kaas, bereidingsvetten als olijfolie en boter op brood, af en toe peulvruchten en een handje noten/zaden of pitten per dag. En het belangrijkste natuurlijk géén snelle koolhydraten! Qua fruit is het ook verstandig om de hele zoete soorten als banaan, druiven of mango te beperken en vooral te kiezen voor rood fruit, kiwi en bv. citrusvruchten.

Voeden en niet vullen 
Dit is voor veel mensen al voldoende om gewicht mee te verliezen zonder de hele dag trek te hebben. Het zijn namelijk allemaal producten met veel vezels en/ of voedingstoffen. en dat zorgt voor verzadiging en minder behoefte aan snoepen en snaaien.
Het mag duidelijk zijn dat een bakje volle zuivel met rood fruit en een handje noten je veel meer voedt dan een witte boterham met jam en een glas sinaasappelsap. Je zult na het eerstgenoemde ontbijt veel langet verzadigd zijn dan na het tweede ontbijt omdat dit voornamelijk suikers bevat en geen vezels.  Uiteraard kun je best wel eens wat minder gezonds nemen bv. in het weekend of op een verjaardag maar zie het als een uitzondering, kies bewust 1 traktatie en geniet er van. Helpt dit onvoldoende dan is het wellicht  een goed idee om persoonlijk advies te vragen want er zijn veel meer factoren die een rol kunnen spelen wanneer het afvallen niet lukt. Het klint namelijk zo simpel maar dat is het in de praktijk voor veel mensen zeker niet en je bent daarin écht geen uitzondering. Dus wees lief voor jezelf en worstel niet in je eentje door maar zoek professionele begeleiding om je op weg te helpen.

Zijn er goede en slechte koolhydraten?

volg mij ook op facebook

Follow us on Facebook